Intoleranta la lactoza

Intoleranta la lactoza

Probabil ca stii pe cineva cu intoleranta la lactoza. Probabil acea persoana este un membru al familiei, un prieten sau chiar tu. Intoleranta la lactoza este foarte des intalnita la americanii de origine asiatica, afro-americani, persoane de origine evreiasca, americanii de origine mexicana si nativii. Totusi, orice persoana poate avea intoleranta la lactoza.

Ce este lactoza?

Lactoza este un zahar natural ce se gaseste in lapte si alte produse lactate. Organismul produce o enzima numita lactaza care transforma lactoza din alimentele si bauturile pe care le consumi in particule de zahar mai mici pe care corpul le digera si le foloseste ca energie.

Ce este intoleranta la lactoza?

Daca ai intoleranta la lactoza, organismul tau nu poate transforma toata lactoza pe care o mananci sau o bei. Persoanele cu intoleranta la lactoza nu produc cantitatea necesara de lactaza pentru a transforma lactoza. Din aceasta cauza, lactoza nedigerata se indreapta spre intestinul gros unde bacteriile incep sa o digere. Aceasta poate avea ca efect greata, crampe stomacale, gaze, balonare si diareea pentru persoanele cu intoleranta la lactoza daca mananca sau beau lapte sau alte produse ce contin lactoza.

Cum pot sa stiu daca am intoleranta la lactoza?

Daca ai greata, crampe stomacale, gaze, balonare si diaree in 30 minute pana la cateva ore dupa o masa cu produse ce contin lactoza, s-ar putea sa ai intoleranta la lactoza.

Ce ar trebui sa fac daca cred ca am intoleranta la lactoza?

Nu incerca sa te autodiagnostichezi. Daca crezi ca ai intoleranta la lactoza, este important sa te consulti cu medicul de familie. Acelasi disconfort cauzat de intoleranta la lactoza poate fi determinat si de alte boli. Medicul de familie este singurul care poate confirma ca ai intoleranta la lactoza. Odata ce medicul de familie isi da seama care este cauza disconfortului, te poti consulta cu el sau cu un nutritionist care sa-ti controleze simptomele.

 

 

Cum poate sti medicul de familie daca am intoleranta la lactoza?

Medicul de familie iti va pune intrebari despre simptomele tale si cum arata meniul unei zile obisnuite. Pentru unele persoane, prima sugestie a medicului de familie pentru a confirma o intoleranta la lactoza este incetarea consumului de alimente ce contin lactoza pentru a constata daca simptomele se imbunatatesc. Poti face si un test de respiratie cu hidrogen pentru a confirma un diagnostic de intoleranta la lactoza. Un test de respiratie cu hidrogen  este facut prin respiratia intr-o masina care masoara cantitatea de hidrogen din respiratie in urmatoarele 90 de minute dupa consumul de lactoza. Daca esti intolerant la lactoza organismul va produce mai mult hidrogen decat daca ai tolera lactoza.

Pot unii oameni fi mai alergici la lactoza decat altii?

Da, exista diferite grade de alergie la lactoza. De exemplu, unele persoane pot fi simptomatice dupa ce beau ½ cana de lapte, in timp ce altele pot avea simptome numai dupa 1 cana. Alte persoane nici nu pot bea ½ cana. In timp, vei sti ce cantitate de lapte sau produse lactate poate accepta organismul fara a avea simptome.

Sunt diferite tipuri de intoleranta la lactoza?

Da. Unii oameni s-au nascut fara capacitatea de a produce enzima lactaza. Aceste persoane cu acest tip de intoleranta la lactoza au cea mai mare dificultate in a consuma lichide sau alimente care contin lactoza. In mod obisnuit, oamenii devin alergici la lactoza in masura ce imbatranesc si organismul produce mai putina lactaza. Mai mult, unii oameni devin alergici la lactoza dupa ce au suferit o operatie la stomac sau infectie gastrointestinala.

Voi fi mereu alergic la lactoza?

Daca devii alergic la lactoza din cauza unei boli, cel mai probabil vei fi alergic pentru totdeauna. Daca te-ai nascut cu intoleranta la lactoza sau daca ai probleme in digerarea produselor lactate mai mult decat cand erai tanar, este posibil sa ai un anumit grad de intoleranta la lactoza.

Ce ar trebui sa fac daca sunt alergic la lactoza?

Daca medicul de familie ti-a spus ca ai intoleranta la lactoza, sunt cateva lucruri pe care le poti face pentru a nu avea gaze, pentru a nu fi balonat sau pentru a nu avea crampe la stomac sau diaree dupa ce mananci produse lactate.

Incearca aceste sfaturi utile:

  • Afla ce alimente contin lactoza. Lactoza este in mai toate produsele lactate, alimente procesate sau coapte ca painea, cerealele uscate, dulciuri, biscuiti, sosuri pentru salate, supe crema, amestecuri de bauturi si alimente preparate ca pizza si lasagna.
  • Fii atent la etichetele alimentelor. Etichetele alimentelor prezinta toate ingredientele in functie de cantitate. Ingredientele in cea mai mare cantitate sunt listate primele in timp ce acelea de la sfarsitul listei sunt in cantitatile mai mici. De exemplu, daca laptele este listat primul, vei sti ca produsul contine mai ales lapte. Daca ai intoleranta la lactoza, ar trebui sa eviti acest produs sau sa-l mananci in cantitati mici.
  • Incepe cu portii mici de produse lactate. Daca poti tolera portii mici, ai putea sa maresti doza cate putin. In masura ce adaugi usor mai multe produse lactate, in timp, vei realiza cata lactoza poate suporta organismul tau.
  • Combina alimente lactate cu cele fara lapte. Combinarea alimentelor lactate cu cele fara lapte incetineste eliberarea lactozei in corp. Acest lucru ii permite organismului sa digere si sa transforme lactoza.
  • Consuma portii mai mici, mai des de lapte si produse lactate. In loc sa bei portii intregi (o cana) de lapte, inceraca portii mai mici (1/2 cana) de-a lungul zilei.
  • Consuma alimente lactate care au un continut natural mai mic de lactoza. Branza si iaurtul au in general mai putina lactoza decat laptele. Acest lucru se datoreaza descompunerii lactozei in timpul procesului de maturare al branzei sau de catre bacterii in iaurt. Mai ales, branzeturi maturate ca parmezan, branza elvetiana, cascaval si iaurturi etichetate “din culturi active” tind sa fie optiuni lactate cu continut redus in lactoza.

Daca aceste sugestii nu functioneaza?

Daca te simti inconfortabil chiar si dupa incercarea acestor sugestii, poti incerca un supliment alimentar cu lactaza cum ar fi Lactaid® sau o marca obisnuita inainte de a consuma alimente cu lactoza. Poti cumpara suplimente ca pilule masticabile sau picaturi. Suplimentul poate fi cumparat fara reteta si va ajuta organismul sa transforme lactoza din alimentele si bauturile consumate. Te poti bucura de lapte sau inghetata care sunt etichetate ca fara lactoza. Brandul Lactaid® vinde si produse lactate cu enzima lactaza deja adaugata, ceea ce este de ajutor daca organismul tau este alergic chair si la cantitati mici de lactoza.

Ar trebui sa elimin lactatele cu totul?

Lactatele sunt o grupa importanta de alimente pe care ar trebui sa le ai in dieta pentru ca au multe vitamine si minerale in ele, inclusiv cantitati mari de calciu, vitamina D si proteine. In timp ce poti obtine acesti nutrienti in alte moduri, lactatele sunt o cale usoara de a acumula cantitatea necesara de calciu si vitamina D pentru oase puternice si sanatate in general. Daca te gandesti sa elimini produsele lactate, vei avea nevoie de suplimente alimentare sau modificari asupra dietei. De exemplu, laptele de migdale are foarte putine proteine asa ca nu este un inlocuitor bun al laptelui. Vorbeste si cu medicul de familie inainte de a elimina aceasta grupa de alimente, pentru a avea toate informatiile in plus fata de o diagnostic corect.

Ce mai trebuie sa stiu?

  • Invata despre ingredientele secrete ce contin lactoza. Aceste ingrediente includ lactate solide (inclusiv lactate solide fara grasime) lapte batut, lapte cu malt, smantana sau frisca, margarina, zer, concentrat de zer si branza. Sosurile, dressing-urile si supele au adesea lactoza. Produsele de patiserie ca biscuitii, torturile si clatitele pot contine lactoza. Verifica intotdeauna etichetele alimentelor si ai in vedere ca s-ar putea sa tolerezi unele din aceste alimente.
  • Unele medicamente contin lactoza. Intreaba medicul de familie daca medicamentele pe care le iei contin lactoza si citeste si prospectul lor.
  • Ai in vedere calciul. Daca nu bei lapte ai grija sa primesti calciu suficient din alte surse din dieta ta.

Daca esti alergic la lactoza, nu va trebui sa elimini laptele sau produsele lactate cu totul din dieta. Aceste produse iti asigura calciul si alti nutrienti importanti pentru organism. Controlul intolerantei la lactoza cu ajutor este mai simplu decat crezi.

 

Leave a Reply

×