Obezitatea infantila si problemele de greutate

Obezitatea infantila si problemele de greutate

Copilul tau are o problema cu greutatea? Aceste sfaturi pot ajuta copilul tau sa atinga si sa mentina o greutate optima.

Obezitatea infantila: intelegerea problemei

Pentru parinti, putine lucruri sunt mai dragute decat un bebelus plin in obrajori sau genunchii dolofani ai unui copil mic. Pentru unii copii insa, acea adorabila grasime se poate transforma intr-o problema se sanatate.

In zilele de astazi, aproape unul din patru copii si adolescenti din tarile dezvoltate sunt supraponderali, sau obezi. Acele kilograme in plus sunt un risc pentru copii sa aiba serioase probleme de sanatate, inclusiv diabet, boli cardiovasculare si astm. Obezitatea infantila este si o problema emotionala. Copiii supraponderali au adesea probleme in a tine pasul cu ceilalti copii la sport sau alte activitati. Ceilalti copii ii pot exclude sau sicana, toate acestea conducand la o scazuta incredere in sine, o imagine negativa asupra propriei persoane si chiar depresie.

Daca ai un copil care se chinuie cu greutatea, ti se pare ca esti singur sau neajutorat, dar in realitate nu este asa. Poti face multe ca sa-ti ajuti copilul. Diagnosticarea problemelor de greutate si obezitate la copii cat mai devreme poate diminua riscul dezvoltarii problemelor grave de sanatate pe masura ce cresc. Si prin implicarea intregii familii, poti intrerupe ciclul problemelor cu greutatea si obezitatea, imbunatati sanatatea fizica si mentala a copilului si il ajuti sa stabileasca o relatie sanatoasa cu mancarea care va dura intreaga sa viata. Indiferent de greutatea copilului, arata-i ca-l iubesti si ca tot ceea ce iti doresti este sa-l ajuti sa fie sanatos si fericit.

Este copilul supraponderal?

Copiii cresc cu vieteze diferite in etape diferite, asa ca nu este usor sa-i spui copilului ca este supraponderal. Indicele de masa corporala (IMC) foloseste masurile inaltimii si greutatii pentru a estima grasimea din corpul unui copil. Desi IMCeste un indicator bun, NU este o masuratoare perfecta a grasimii din corp si poate fi inselator cateodata, cand copiii trec printr-o faza de crestere rapida.

Daca copilul are un nivel mareIMCaferent varstei, medicul de familie ar trebui sa faca analize si ecografii suplimentare pentru a stabili daca excesul de grasime este o problema.

Cauzele supraponderabilitatii si obezitatii la copii

Un pas important pentru intreruperea ciclului de greutate excesiva si obezitate este in primul rand intelegerea modului cum copiii devin obezi. Mojoritatea cazurilor de obezitate infantila apar din cauza mancatului prea mult fara a face sport. Copiii au nevoie de destula mancare pentru a a-i ajuta la o crestere sanatoasa si dezvoltare. Dar, atunci cand mananca mai multe calorii decat ard intr-o zi, rezultatul este o crestere in greutate.

Cauzele problemelor de greutate la copii pot fi:

  • Familii ocupate gatind acasa mai putin si mancand la restaurant mai mult.
  • Acces usor la mancare fast-food ieftina, bogata in calorii si de proasta calitate.
  • Portii de mancare mai mari, atat la restaurant cat si acasa.
  • Copii consumand cantitati imense de zahar in sucuri dulci si zahar ascuns intr-o paleta larga de alimente.
  • Copii petrecand mai putin timp jucandu-se inaer liber si mai mult timp la TV, cu jocuri video sau stand la calculator.
  • Multe scoli au eliminat sau au redus orele de educatie fizica.

Mituri si realitati despre greutate excesiva si obezitate infantila

Mitul #1: Obezitatea infantila este genetica, asa ca nu putem face nimic in privinta ei.

Realitatea: Desi genele influenteaza greutatea, ele reprezinta o mica parte  a problemei. Chiar daca unii copii castiga in greutate mai usor deact altii, nu inseamna ca ei sunt predestinati sa aiba probleme cu greutatea.  Majoritatea copiilor pot mentine o greutate sanatoasa daca mananca ce trebuie si fac sport.

Mitul #2: Copiii supraponderali sau obezi ar trebui sa urmeze o cura de slabire.

Realitatea: Tratamentul pentru obezitate nu este cura de slabire daca nu spune doctorul asta. Scopul ar trebui sa fie incetinirea sau oprirea cresterii in greutate, permitand copilului sa ajunga la greutatea ideala.

Mitul#3: Este doar dolofan. Copiii vor scapa de excesul de greutate.

Realitatea:  Obezitatea infantila nu determina obezitatea la maturitate, dar creste riscul pentru aceasta foarte mult. Majoritatea copiilor care sunt obezi la gradinita, sau in clasele primare, sunt inca obezi la adolescenta. Majoritatea copiilor nu scapa de aceasta problema.

Pentru a scapa de problemele de greutate, implica intreaga familie

Obiceiurile sanatoase se deprind acasa. Cea mai buna metoda de a combate si preveni obezitatea infantila si problemele de greutate este implicarea intregii familii pe calea sanatatii. Alegerile alimentare mai sanatoase si practicarea sportului sunt benefice pentru toata lumea indiferent de greutate.

Poti avea o influenta deosebita asupra sanatatii copiilor prin implicarea in amanuntele vietii lor. Petrecerea timpului cu copiii – vorbind cu ei despre ce au facut ziua, jucandu-te cu ei, citind, gatind – le poate asigura stimularea auto-increderii  de care au nevoie pentru a face schimbari pozitive.

Exemplul personal

Daca esti vazut de copil mancand legume, facand sport, sau stand mai putin la TV, este foarte probabil ca si el sa faca asta.

Ce mananci: Vorbeste-i copilului despre mancarea sanatoasa pe care o mananci, in timp ce  o mananci. Poti sa spui:”mananc brocoli cu sos de usturoi. Vreisi tu putin?”

Cand gatesti: Gateste sanatos in fata copiilor tai. Mai mult, da-le si lor sa faca ceva in bucatarie,  ceva potrivit varstei lor. Poveste-le despre ceea ce gatesti si de ce este bun pentru corpul lor.

Cum faci sport: Fa sport in orice fel, in fiecare zi. Fii autentic- fa lucruri care iti plac. Spune-le copiilor ce faci si invita-i sa ti se alature.

Timpul liber: Evitati televizorul si statul prea mult la calculator. Foarte probabil copiii nu vor deschide televizorul daca el este inchis si tu faci ceva in care ii poti implica si pe ei.

Strategii pentru viata reala

Recunoaste ca ai mai mult control decat crezi. Tu poti sa inchizi TV-ul, calculatorul sau jocul video.Tu poti sa alegi sa cobori din autobuz cu o statie mai devreme decat in mod obisnuit si sa mergi pe jos restul drumului, mai ales daca esti cu copiii. Tu poti sa mananci mai multe legume cu familia la cina.

Gandeste-te la beneficiile imediate. Daca reducerea riscului de boli cardiovasculare viitoare pare ceva abstract, concentrati-va pe lucrurile bune ce se pot intampla acum. Nu te vei simti inconfortabil de satul daca ai o portie mai mica sau daca nu mananci desert. Daca urci pe munte cu adolescentul tau poti avea o discutie placuta la  care nici unul nu se astepta. Dansand sau jucandu-te cu copiii este foarte distractiv si reprezinta si o miscare fizica deosebita.

Fa schimbari mici si usoare in timp.  Sugestia ca toata familia sa alerge impreuna in fiecare zi iti poate aduce probabil multe zambete. Este mai usor si mai interesant sa incepi cu mici schimbari privind nutritia si activitatea fizica pe care intreaga familie este dornica sa le incerce. De exemplu, fa o plimbare dupa cina doua zile pe saptamana, in loc sa deschizi TV-ul.

Alegeri alimentare mai sanatoase

Cu toate ca ai putea avea nevoie de schimbari majore in obiceiurile alimentare ale familiei tale, schimbarea totala, dintr-o data, conduce de obicei la trisat sau renuntare. In schimb, incepe cu pasi mici, gradat catre o hranire sanatoasa – cum ar fi adaugarea unei salate la cina in fiecare seara sau inlocuirea cartofilor prajiti cu legume la aburi- in locul unei schimbari drastice majore. Schimbarile mici devin obiceiuri asa ca poti continua cu adaugarea altor alegeri sanatoase.

Mananca toate culorile curcubeului. Mananca si incurajeaza consumul diversificat de fructe si legume. Acesta ar trebui sa includa rosu (sfecla rosie, rosii), portocaliu (morcovi si portocale) galben (cartofi, banane), verde (salata, brocoli), si asa mai departe – ca si cum ai manca curcubeul.

Micul dejun o prioritate. Este mai putin probabil sa devina obezi copiii care mananca micul dejun, fata de cei care trec peste prima masa a zilei. Este important sa ne concentram pe alegeri sanatoase  cum ar fi fulgi de ovaz, fructe proaspete, cereale integrale bogate in fibre si cu continut redus de zahar, slabe in grasime in loc de cereale indulcite, gogosi si produse de patiserie.

Atentie la zaharul ascuns. Reducerea cantitatii de dulciuri si deserturi pe care tu si copilul tau le mancati este doar o parte a bataliei. Zaharul este ascuns in foarte multe alimente de la paine la supele la cutie, sos de tomate, piureuri instant, cine congelate, mancaruri slabe in grasime, fast food si ketchup. Corpul isi ia tot ce are nevoie de la zaharul care se gaseste in mod natural in alimente – asa ca orice cantitati adaugate suplimentar nu sunt decat calorii goale. Verifica etichetele si alege produse slabe in zahar si foloseste ingrediente proaspete sau congelate in loc de cele conservate.

Program de mese regulate. Majoritatii copiilor le place rutina. Daca obisnuiti copiii cu un program regulat de mese, este foarte probabil ca ei sa manance ce li se da, cand li se da.

Mananca mai rar la restaurant. Daca trebuie sa mananci la restaurant, incearca sa eviti mancarea fast food.

Nu manca fara grasime, mananca grasime de calitate

Nu toate grasimile contribuie la cresterea in greutate. Inlocuieste grasimile nesanatoase cu grasimi sanatoase in meniul copilului in loc sa elimini toata grasimea din acesta.

Evita grasimile trans care sunt periculoase pentru sanatatea copilului. Incearca sa elimini sau sa reduci produsele comerciale sub forma de gustari, alimente prajite si orice cu „ulei partial hidrogenat” in ingrediente, chiar daca pretinde sa fie fara grasimi trans.

Adauga mai multe grasimi sanatoase care ajuta la controlul glicemiei si evitarea diabetului. Grasimile nesaturate sau „sanatoase” includ avocado, ulei de masline, nuci, peste gras, soia, tofu, seminte de in, varza de Bruxelles, salata kale si spanac.

Alege cu intelepciune grasimi saturate. USDA (Ministerul Alimentatiei din SUA) recomanda limitarea grasimilor saturate la 10% din caloriile zilnice ale copilului. Concentrati-va asupra sursei de grasimi saturate: un pahar de lapte nedegresat sau branza naturala in loc de crenvursti, gogosi, sau produse de patiserie, sau pui la gratar, sau peste in loc de pui prajit.

Fii destept in privinta gustarilor si a alimentelor dulci

Copilul mananca majoritatea meselor si gustarilor acasa, asa ca este vital ca bucataria sa fie aprovizionata cu alegeri sanatoase.

Atentie la zaharul ascuns. Reducerea cantitatii de dulciuri si deserturi pe care tu si copilul tau le mancati este doar o parte a bataliei. Zaharul este ascuns in foarte multe alimente de la paine la supele la cutie, sos de tomate, piureuri instant, cine congelate, mancaruri slabe in grasime. Verifica etichetele si alege produse slabe in zahar si foloseste ingrediente proaspete sau congelate in loc de cele conservate.

Nu interzice dulciurile in intregime. Cu toate ca unii copii consuma prea mult zahar, interzicerea dulciurilor este o invitatie la pofta de dulce si excesul atunci cand va avea ocazia. In schimb, redu cantitatea de fursecuri, dulciuri si produse de patiserie pe care copilul le mananca si introdu in loc gustari si deserturi pe baza de fructe.

Limitarea consumului de sucuri, bauturi carbogazoase si cafea. Bauturile carbogazoase sunt pline cu zahar, sucurile dulci si cafelele sunt toate la fel de rele. Multe sucuri nu sunt mai bune nutritional, asa ca pot fi inlocuite cu apa minerala cu putina lamaie, menta proaspata sau putin suc de fructe proaspete.

Gustari mici.  Nu transforma gustarile intr-o masa. Limiteaza-le la 100-150 calorii.

Alege variante cu continut redus de zahar. La cumpararea siropurilor, jeleurilor si sosurilor alege produse etichetate cu „continut scazut de zahar” sau „fara zahar”.

Concentreaza-te pe fructe. Tine un bol cu fructe pe masa pentru gustarile copiilor – copiilor le plac portocalele si mandarinele. Ofera-le fructe ca dulce- batoane de fructe congelate, sucuri din fructe, capsuni si un strop de frisca, fructe proaspete cu iaurt simplu sau felii de mere cu unt de arahide.

Experimenteaza cu ierburi si condimente. Foloseste ierburi cu gust dulce si condimente ca menta, ienibahar sau scortisoara pentru a adauga gust de dulce alimentelor fara caloriile goale.

Verifica continutul de zahar al cerealelor copilului tau. Exista o diferenta uriasa in cantitatea de zahar adaugata diferitelor branduri de cereale. Unele cereale contin mai mult de 50% zahar. Incearca sa amesteci cereale bogate in fibre cu continut scazut in zahar cu cerealele favorite ale copilului sau adauga fructe proaspete si uscate la fulgii de ovaz pentru a obtine un gust dulce natural.

Atentie la marimea portiilor

Exista strategii pe care le poti folosi pentru re-educarea poftelor familiei tale si evitarea portiilor extra largi cand mergi la restaurant.

Invata cum arata o portie obisnuita.  Marimea portiei pe care tu si familia ta esti obisnuit sa o consumi poate fi egala cu doua sau trei portii adevarate. Pentru a tine caloriile sub control, incearca sa reduci portiile la marimea pumnului tau.

Citeste etichetele alimentelor. Informatiile despre marimea portiei si calorii pot fi gasite pe spatele ambalajului. Poti fi surprins de cat de mici sunt portiile recomandate si cate calorii sunt intr-o mancare.

Foloseste farfurii mai mici. Portiile vor parea mai mari si tu vei manca mai putin cand folosesti farfurii sau boluri mai mici.

Pune mancarea in farfurie, in bucatarie. Pentru a reduce tentatia unei a 2 a sau a 3 a portii, serveste mancarea in farfurii individuale, in loc sa pui platouri de mancare pe masa.

Imparte mancarea din pachete mai mari in cutii mai mici.  Cu cat este pachetul mai mare cu atat tind unii sa-l manance fara sa-si dea seama.

Taie felurile cu continut mare de calorii ca branza, pizza sau ciocolata in portii mai mici – si ofera-i copilului tau mai putine felii.

Micsoreaza comenzile. Cand mananci la restaurant, imparte primul fel cu copilul tau sau comanda numai un aperitiv. Comanda jumatate de portie sau de marime medie in loc de marimea cea mai mare.

Copiii sa faca sport

Copiii care stau prea mult si se misca prea putin prezinta riscul cel mai mare de a deveni obezi. Copiii au nevoie de o ora de sport in fiecare zi pentru o sanatate optima. Aceasta poate parea mult, dar sportul nu trebuie sa aiba loc la sala de gimnastica sau totul dintr-o data. Incearca, in schimb, sa incluzi miscarea in rutina intregii familii.

Sfaturi privind miscarea copiilor

In trecut era o normalitate sa gasesti copii alergand si jucandu-se pe strazile cartierelor, consumand energie si facand sport in mod natural. In zilele de astazi, asta nu mai este o optiune, dar mai sunt posibile alte alegeri pentru stimularea nivelului lor de activitate.

Jucati jocuri active de interior. Pune telecomanda deoparte si organizeaza niste jocuri active de interior. Poti juca leapsa (sau leapsa pe tarate pentru a deranja cat mai putin) de-a v-ati ascunselea sau Simon Says (ai in vedere sarituri si intinderi).

Incearca jocuri video pe baza de actiune,  ca Wii sau Kinect care sunt jucate stand in picioare sau miscandu-te in jur – simuland dansul, skateboarding, fotbal, popice sau tenis. Odata ce increderea copilului creste, el lasa calculatorul si se joaca de adevaratelea afara.

Fii activ cu copilul in aer liber. Mergeti pe jos impreuna, mergeti cu bicicleta prin cartier, explorati un parc, vizitati un loc de joaca sau jucati-va in curte. Daca se potriveste cu programul si cu cartierul, mergi pe jos catre si de la activitati si scoala.

Faceti treburi impreuna. Poate ca nu este prima alegere a copilului, dar facand treburi gospodaresti  este o metoda efectiva de a face miscare. Datul cu mopul, maturatul, ducerea gunoiului, stergerea prafului sau aspiratul arde un numar surprinzator de calorii.

Inroleaza copiii in activitati sportive sau de alt fel dupa scoala. Daca iti permite budgetul, inscrie copiii sa joace un sport sau sa fie implicati intr-o activitate in care sunt activi fizic. Diferite cluburi sportive locale sunt locuri sigure pentru copii sa faca sport si sa se joace.

Inscrie-te pentru curse/maraton de 5000 sau 10000  metri impreuna cu copilul.  Uneori avand un scop in minte poate motiva si pe cei mai reticenti sportivi. Gaseste un eveniment prietenos cu copiii in vecinatatea ta si spune-i copilului ca va veti „antrena” impreuna. Ai grija sa sarbatoriti cand duceti la indeplinire aceasta sarcina.

Reduce timpul petrecut cu diverse electronice

Cu cat mai putin timp petrec copiii cu TV-ul, jocurile video sau folosing calculatorul sau aparatele mobile cu atat mai mult se vor juca activ. Nu uita cat de important este ca tu sa fii un exemplu pozitiv –trebuie sa-ti reduci si timpul petrecut cu aparatele electronice.

Limiteaza timpul zilnic de ecran. Studiile au aratat ca exista o legatura intre timpul de stat la TV/electronice si obezitate, asa ca stabileste o limita la timpul petrecut de copil cu privitul la TV, cu jocuri video sau internet. Expertii recomanda nu mai mult de 2 ore pe zi.

Opreste mancatul in fata TV-ului.  Redu caloriile consumate de copil prin diminuarea timpului pretrecut mancand in fata televizorului. Spune-i copilului ca, incepand de acum, familia mananca numai la masa.

Alege o recompensa sau pedeapsa diferita.  In loc sa recompensezi copilul cu mai mult timp in fata televizorului sau calculatorului, promite-i ceva diferit ca o iesire in aer liber sau o activitate la alegerea lui.

Incurajeaza copilul sa-si dezvolte noi pasiuni

Modificari majore ale stilului de viata aduc probabil mai mult stres in viata copilului. Uneori, copilul tau supraponderal sau obez poate fi singur, trist, furios, stanjenit sau descurajat. In trecut, poate ca au facut fata stresului prin mancare sau stand in fata televizorului. Daca aceasta nu mai este o optiune, ajuta-l sa gaseasca o alternativa sanatoasa. Intreaba copilul ce i-ar placea sa faca. Pasiunile le pot stimula copiilor increderea de sine, ii pot elibera de stres si asigura o descarcare pozitiva.

 

Leave a Reply

×