5 feluri prin care consumul de lapte iti poate imbunatati sanatatea

5 feluri prin care consumul de lapte iti poate imbunatati sanatatea

Laptele a fost consumat cu placere de-a lungul a mii de ani. Prin definitie, este un lichid bogat in nutrienti, produs de glandele mamare pentru a-i hrani pe cei mici. Cele mai obisnuite tipuri de lapte consumat sunt cele de vaca, oaie si capra. Tarile din Vest consuma cel mai frecvent lapte de vaca. Consumul de lapte este un subiect de dezbatere fierbinte in lumea nutritionistilor, asa ca te poti intreba daca este sanatos sau daunator.

 

In continuare sunt 5 beneficii pentru sanatate, bazate pe studii, pentru a putea hotari daca este alegerea corecta pentru tine.

  1. Laptele este plin de nutrienti

Profilul nutritional al laptelui este impresionant.

Pana la urma, el este folosit pentru hranirea animalelor nou nascute.

O ceasca (244 grame) de lapte integral contine:

  • Calorii: 146
  • Proteine: 8 grame
  • Grasime: 8 grame
  • Calciu: 28% din Doza Zilnica Recomandata (DZR)
  • Vitamina D: 24 din DZR
  • Riboflavina (B2): 26% din DZR
  • Vitamina B12: 18% din DZR
  • Potasiu: 10% din DZR
  • Fosfor: 22% din DZR
  • Seleniu: 13 din DZR

Laptele este o sursa excelenta de vitamine si minerale, inclusiv”nutrientii de interes” care sunt sub-consumati de multe populatii.

El asigura potasiu, B12, calciu si vitamina D, care lipsesc din multe diete.

Laptele este de asemenea o buna sursa de vitamina A, magneziu, zinc si tiamina (B1).

In plus, este o sursa excelenta de proteine si contine sute de diferite acizi grasi inlcusiv acidul linoleic conjugat (CLA) si acizi omega-3.

Acidul linoleic conjugat si acizii grasi omega-3 sunt legati de multe beneficii pentru sanatate, inclusiv un risc redus de diabet si boli de inima.

Continutul nutritiv al laptelui poate varia, in functie de factori precum continutul de grasime, cat si de dieta si tratamentul de provenienta al vacii.

De exemplu, laptele de la vacile care consuma mai ales iarba, contine cantitati semnificativ mai mari de acid linoleic conjugat si acizi grasi omega-3.

De asemenea, laptele de la vaci hranite cu iarba, sau organic, contine cantitati mai mari de antioxidanti benefici, cum este vitamina E si beta-caroten, care ajuta la reducerea inflamatiei si lupta impotriva stresului oxidativ.

SUMAR

Laptele contine o paleta larga de nutrienti, inclusiv vitamine, minerale, proteine, grasimi sanatoase si antioxidanti. Tineti minte, continutul nutritional poate fi diferit in functie de multi factori.

  1. Laptele este o sursa de proteine de calitate

Laptele este o sursa bogata in proteine, numai o ceasca contine 8 grame.

Proteina este necesara pentru multe functii vitale din organism, inclusiv cresterea si dezvoltarea, repararea celulara si reglarea sistemului imunitar.

Laptele este considerat o “proteina completa”, insemnand ca ea contine toti cei noua aminoacizi esentiali, necesari pentru ca organismul sa functioneze la un nivel optim.

Sunt doua tipuri de proteine ce se gasesc in lapte – cazeina si proteina din zer. Amandoua sunt considerate proteine de inalta calitate.

Cazeina reprezinta majoritatea proteinei ce se gaseste in laptele de vaca. Cuprinzand 70-80% din continutul total de proteine. Proteina din zer reprezinta in jur de 20%.

Proteina din zer contine amino acizii cu lant ramificat: leucina, isoleucina si valina, toate legate de beneficii pentru sanatate.

Aminoacizii cu lant ramificat pot fi de ajutor mai ales pentru intarirea muschilor, prevenind pierderea de masa musculara si o performanta fizica mai buna pentru adultii mai in varsta.

Laptele ajuta si la stimularea repararii musculare a atletilor.

De fapt, cateva studii au demonstrat ca laptele consumat dupa un antrenament poate micsora periclitarea musculara, stimuleaza repararea musculara, creste rezistenta si chiar reduce durerea musculara.

Mai mult, este o alternativa naturala la bauturile procesate, bogate in proteine, pentru recuperarea dupa antrenament.

SUMAR

Laptele este o sursa bogata in proteine de calitate care contine toti cei noua aminoacizi esentiali. El poate reduce pierderea musculara din cauza varstei si poate stimula repararea musculara dupa antrenamente.

  1. Laptele este benefic pentru sanatatea oaselor

Consumul de lapte a fost asociat de multa vreme cu sanatatea oaselor.

Asta se datoreaza combinatiei puternice de nutrienti, inclusiv calciu, fosfor, potasiu, proteina si (in lactatele cu grasime integrala de la vaci hranite cu iarba) vitamina K2.

Toti acesti nutrienti sunt esentiali pentru mentinerea oaselor sanatoase si puternice.

Aproximativ 99% din calciul corpului este depozitat in oase si dinti.

Laptele este o sursa excelenta de nutrienti pe care se bazeaza corpul pentru a absorbi calciu, inclusiv vitamina D, vitamina K, fosfor si magneziu.

Adaugarea laptelui si a produselor lactate in dieta, poate preveni boli ale oaselor cum ar fi osteoporoza.

Studiile au legat laptele si produsele lactate de un risc mai scazut de osteoporoza si fracturi, mai ales la adultii mai in varsta.

Mai mult, laptele este o sursa buna de proteine, un nutrient cheie al sanatatii oaselor.

Dovezile sugereaza ca un consum mai mare de proteine poate proteja impotriva distrugerii oaselor, mai ales la femei care nu consuma suficient calciu in dieta.

SUMAR

Laptele contine o diversitate de nutrienti benefici pentru sanatatea oaselor precum calciu, vitamina D, fosfor si magneziu. Studiile sugereaza ca un consum de lapte si produse lactate poate preveni osteoporoza si reduce riscul de fracturi.

  1. Laptele previne cresterea in greutate

Cateva studii au legat consumul de lapte de un risc mai redus de obezitate.

Interesant este ca acest efect benefic a fost asociat cu laptele integral.

Un studiu pe 145 copii latini de 3 ani a constatat ca un consum mai mare de grasime din lapte este asociat cu un risc mai scazut de obezitate la copii.

Un alt studiu incluzand 18000 de femei de varsta medie si mai in varsta  a aratat ca un consum mai mare de produse lactate bogate in grasime este asociat cu mai putina crestere in greutate si un  risc mai mic de obezitate.

Laptele contine o diversitate de componente care pot contribui la slabit si previn ingrsarea.

De exemplu, continutul ridicat in proteina te ajuta sa te simti plin o perioada mai lunga de timp, ceea ce previne mancatul in exces.

Mai mult, acidul linoleic conjugat din lapte a fost studiat pentru capacitatea sa de a stimula slabitul prin promovarea descompunerii grasimii si inhibarea producerii de grasime.

In plus, multe studii au asociat dietele bogate in calciu cu un risc mai mic de obezitate.

Dovezile sugereaza ca persoanele cu un consum mai mare de calciu in dieta au un risc mai redus de a fi supraponderali sau obezi.

Studiile au aratat ca nivelurile crescute de calciu in dieta stimuleaza descompunerea grasimii si inhibarea absorbitiei grasimii in corp.

SUMAR

Adaugarea lapelui, mai ales a laptelui integral, in dieta poate preveni ingrasarea.

  1. Laptele este un ingredient flexibil

Laptele este o bautura nutritiva care asigura anumite beneficii pentru sanatate.

Mai mult, este un ingredient flexibil care poate fi inclus usor in meniu.

In afara de laptele de baut, incearca aceste idei pentru incorporarea lui in rutina zilnica:

  • Smoothies: El este o baza excelenta, bogata in proteine pentru smoothies- uri sanatoase. Incearca sa-l combini cu verdeturi si o cantitate mica de fructe pentru o gustare nutritiva.
  • Cereale: Asigura o alternativa gustoasa si mai nutritiva decat apa cand pregatesti cerealele de dimineata sau cereale fierbinti.
  • Cafea: Adaugatul in cafeaua de dimineata, sau in ceai, va spori beneficiile nutritive ale bauturii tale.
  • Supe: incearca sa adaugi lapte in reteta supei preferate pentru o savoare si nutrienti suplimentari.

Daca nu esti un fan al laptelui, exista alte produse lactate care au profiluri nutritive similare.

De exemplu, iaurtul neindulcit facut din lapte contine aceeasi cantitate de proteine, calciu si fosfor.

Iaurtul este o alternativa sanatoasa si flexibila la sosurile si garniturile procesate.

SUMAR

Laptele este un ingredient versatil care poate fi adaugat in meniu in mai multe feluri. Incearca sa-l adaugi in smoothie-uri, cafea sau cerealele de dimineata.

Laptele nu este pentru toata lumea

Desi laptele poate fi o alegere buna pentru unii, altii nu-l pot digera sau aleg sa nu-l consume.

Interessant este ca intoleranta la lactoza afecteaza 65% din populatia lumii.

Altii aleg sa nu consume lapte si produse lactate din cauza restrictiilor de dieta, problemelor de sanatate si ratiunilor etice.

Aceasta a condus la multe alternative de produse lactate fara lapte, care includ:

  • Lapte de migdale: facut din migdale, aceasta alternativa pe baza de plante este slaba in calorii si grasime comparativ cu laptele de vaca.
  • Laptele de cocos: aceasta bautura tropicala facuta din pulpa nucii de cocos si apa are o textura cremoasa si o aroma moderata.
  • Lapte din nuci caju: nucile caju si apa se combina pentru a face acest inlocuitor subtil de dulce si bogat.
  • Lapte din canepa: aceasta alternativa este facuta din seminte de canepa si asigura o buna cantitate de proteine din plante de inalta calitate.
  • Lapte de ovaz: acest inlocuitor are o aroma foarte blanda cu o consistenta groasa, fiind un adaos deosebit pentru cafea.
  • Lapte din orez: o alegere deosebita pentru cei sensibili sau cu alergii, pentru ca este cel mai putin alergic dintre toate felurile de lapte dietetic.

Cand alegi un inlocuitor de lapte nelactat, tine minte ca multe din aceste produse contin adaosuri de ingrediente, ca indulcitori, arome artificiale, conservanti si agenti de ingrosare.

Alegerea unui produs cu un numar de ingrediente limitat este o alegere buna dintre brandurile disponibile. Citeste etichetele pentru a vedea care se potriveste nevoilor tale.

Daca este posibil, limiteaza-te la varietatile neindulcite pentru a minimiza cantitatea de zahar din dieta.

SUMAR

Exista multe alternative nelactate disponibile pentru cei care nu pot sau aleg sa nu bea lapte.

Leave a Reply

×