Oare trebuie  sa bei apa primul lucru de dimineata?

Oare trebuie  sa bei apa primul lucru de dimineata?

Apa este esentiala pentru viata si corpul tau are nevoie de ea pentru  a functiona corespunzator. O idee in tendinte sugereaza ca pentru a fi mai sanatos, trebuie sa bei apa primul lucru de dimineata. Totusi, te-ai putea intreba daca perioada zilei este importanta atunci cand vine vorba de hidratare.

Acest articol analizeaza anumite pareri populare in jurul ideii de a consuma apa primul lucru de

Apa este esentiala pentru organism

Aproximativ 60-70% din organism este compus din apa.

Este considerata de asemenea un nutrient important, in ideea ca organismul nu poate produce suficienta apa prin metabolism pentru a corespunde nevoilor zilnice. De aceea, este necesar sa o luam din alimente- si in special din bauturi- pentru a asigura functionarea corespunzatoare a organismului. Toate organele si tesuturile din organism depind de apa si aceasta are importante functii in organism, printre care:

Transportul substantelor nutritive. Apa permite circulatia sangelui, care transporta substantele nutritive in celule si elimina reziduurile din acestea.

Termoreglarea. Datorita capacitatii ridicate de incalzire a apei, aceasta limiteaza schimbarile din organism atat in mediile de caldura, cat si in cele de frig.

Lubrifierea organismului. Apa ajuta la lubrifierea articulatiilor si este un element esential pentru fluidele lubrifiante din organism, inclusiv pentru saliva si pentrul mucoasele gastrice,intestinale, respiratorii si urinare.

Capacitatea de absorbtie a socurilor. Apa se comporta ca un absorbant al socurilor, protejand organele si tesuturile si ajutand mentinerea formei celulare.

Organismul pierde apa zilnic prin transpiratie, respiratie, urina si tranzit intestinal. Acestea sunt cunoscute ca eliminare a apei.

Daca nu ai un consum suficient de apa in decursul unei zile, pentru a compensa aceste pierderi, acest lucru poate duce la dehidratare, asociata cu multe efecte negative asupra sanatatii. Sistemul este cunoscut ca echilibrul apei si presupune consumul apei sa fie egal cu pierderile, astfel incat se se evite deshidratarea.

Apa este un nutrient esential si toate organele si tesuturile din organism depind de ea pentru a functiona. Din moment ce organismul pierde apa in mod regulat, trebuie sa compensezi aceste pierderi pentru a evita deshidratarea.

Argumente populare despre consumul de apa pe stomacul gol

Anumite persoane sunt de parere ca bautul apei primul lucru de dimineata ofera beneficii mai mari decat cele asociate cu un consum in orice alt moment al zilei. Iata cateva argumente populare aflate in spatele acestei pareri si ce are stiinta de zis in legatura cu acestea.

Argumentul 1: Consumul de apa imediat ce te trezesti ajuta la rehidratarea organismului

Din cauza faptului ca urina tinde sa aiba o culoare inchisa de dimineata, multi oameni sunt de parere ca acest fapt se datoreaza deshidratarii cauzate de lipsa hidratarii din timpul orelor de somn. Totusi acest lucru este adevarat doar pe jumatate, deoarece culoarea urinei nu este neaparat un indicator al nivelului de hidratare.

Desi studiile au indicat ca mostrele de urina de la primele ore ale dimineatii sunt mai concentrate- astfel rezultand o culoare mai inchisa, care de obicei este asociata cu deshidratarea- nu detecteaza diferente in starea de hidratare. Un studiu realizat pe 164 de adulti a analizat fluctuatiile nivelului de hidratare si aportul de apa. A determinat ca aportul de apa este mai mare in primele 6 ore dupa trezire. Totusi, nivelul de hidratare nu a reflectat un aport crescut de apa.

In ciuda culorii mai deschise a urinei, acestia nu erau mai bine hidratati. Asta pentru ca aportul crescut de apa poate dilua urina, cauzand o culoare mai deschisa sau transparenta- chiar daca exista deshidratarea. In schimb, culoarea mai inchisa a urinei de dimineata, nu este neaparat un semn de deshidratare. Aceasta este mai inchisa, deoarece nu s-au consumat lichide pe timp de noapte. Cand organismul resimte un deficit de apa, creeaza o senzatie de sete pentru a se asigura ca te rehidratezi. Aceasta senzatie  este la fel de eficienta si in decursul zilei.

Argumentul 2: Un pahar de apa inainte de micul dejun diminueaza aportul caloric in decursul zilei

Dovezile sugereaza ca un consum mare de apa ajuta la reducerea aportului zilnic de calorii, deoarce mareste senzatia de satietate. Chiar daca apa te poate face sa te simti satul, acest efect nu se aplica neaparat la consumul de apa inainte de micul dejun- nici in cazul general al oamenilor.

Un studiu a descoperit ca prin consumul de apa inainte de micul dejun, s-a diminuat cu 13% aportul caloric al urmatoarei mese. Desi, un alt studiu a notat rezultate similare cand participantii au baut apa cu 30 de minute inaintea pranzului. Acestea fiind spuse, ambele studii au concluzionat ca abilitatea apei de a reduce aportul caloric la masa urmatoare a fost eficienta doar in cazul adultilor- nu in cazul tinerilor.

In vreme ce consumul de apa inainte de masa nu diminueaza in mod considerabil aportul caloric pentru tineri, acesta totusi ii ajuta sa ramana hidratati corespunzator.

 

Argumentul 3: Consumul de apa de dimineata sporeste scaderea in greutate

Legatura dintre apa si pierderea in greutate este partial atribuita, datorita efectului termogenic al acesteia, care se refera la energia necesara pentru incalzirea apei reci din tractul digestiv, dupa consumul acesteia. Studiile arata ca termogeneza indusa de apa poate creste ritmul metabolic al organismului cu 24%-30% la adulti si efectul dureaza pentru aproximativ 60 de minute.

Un alt studiu a determinat ca prin cresterea consumului de apa cu aproximativ 1,5 litri pe zi a rezultat in arderea a 48 de calorii in plus. In decursul unui an, rezulta un total de 17000 de calorii arse in plus- sau aproximativ 2,5 kg de grasime. Chiar daca aceasta parere pare a fi sustinuta de cercetare stiintifica, nu exista nicio dovada care sa sugereze ca acest efect este limitat doar la consumul apei primul lucru de dimineata.

Argumentul 4: Consumul de apa cand te trezesti imbunatateste performantele mentale

Deshidratarea este asociata cu o performanta mentala scazuta, astfel indeplinirea sarcinilor, ca memorarea sau invatarea de lucruri noi, devine mai dificila. Studiile arata ca deshidratarea usoara, echivalenta cu 1-2% din greutatea corporala, poate afecta in mod negativ vigilenta, concentrarea, memoria pe termen scurt si performanta fizica. Prin urmare, anumite persoane dezbat ca pentru a avea rezultate optime, trebuie sa bei un pahar cu apa imediat ce te trezesti. Totusi, efectele unei deshidratari usoare pot fi reversate prin reintroducerea de fluide si nu exista dovezi care sa limiteze beneficiile rehidratarii dis de dimineata.

Argumentul 5: Consumul de apa primul lucru de dimineata ajuta la „eliminarea toxinelor” si imbunatateste sanatatea pielii

O alta parere comuna este ca bautul apei de dimineata ajuta organismul la „eliminarea toxinelor”. Rinichii sunt stabilizatorii principali ai exhilibrului fluidelor si necesita apa pentru a elimina reziduurile din circulatia sangelui.

Totusi, capacitatea rinichilor de a elibera organismul de o anumita substanta este determinata de cantitatea substantei prezente si nu de consumul de apa si programul de baut. Daca o substanta este prezenta intr-o cantitate mai mare decat pot suporta rinichii, acestia vor induce productia unui volum mai mare de urina. Aceasta este diureza osmotica si difera de diureza apei, care se intampla cand bei prea multa apa. Exista si pareri ca sanatatea pielii este imbunatatita prin consumul de apa. Avand in vedere faptul ca pielea contine 30% apa, prin consumul de dimineata se crede ca se diminueaza acneea si se ofera un aspect mai hidratat.

Desi deshidratarea severa poate scadea turgescenta pielii si cauza uscaciune, nu exista dovezi pentru a sustine aceasta parere.

Argumentul 6: Este cel mai bine sa bei apa calda de dimineata

O alta parere raspandita sugereaza sa optezi pentru apa calda, in defavoarea apei reci cand te trezesti, pentru ca iti poate calma organismul. Spre exemplu, apa calda poate fi benefica pentru digestie pentru cei care au probleme cu trecerea alimentelor si lichidelor din esofag in stomac. Totusi, studii mai vechi au descoperit ca prin consumul de apa calda se poate perturba hidratarea.

Un studiu care a simulat o plimbare lunga in desert a notat ca persoanele carora li s-a oferit apa la o temperatura de 40°C au baut mai putina, comparativ cu cele carora li s-a oferit apa la o temperatura de 15°C. Datorita conditiilor similare cu cele ale desertului, reducerea consumului de apa a rezultat in pierderea greutatii corporale cu aproximativ 3% in grupul cu apa mai calda, ceea ce a marit riscul de deshidratare. In schimb, cei care au baut apa mai rece si-au marit aportul cu 120%, astfel reducand riscul de deshidratare.

Argumentul  7: Un pahar de apa rece de dimineata iti revigoreaza metabolismul

Anumite persoane sustin faptul ca  un pahar de apa rece de dimineata iti revigoreaza metabolismul, astfel fiind de ajutor in pierderea in greutate. Totusi, se pare ca exista anumite controverse in ceea ce priveste aceasta parere.

Desi un studiu a relevat ca prin consumul de apa la 3°C s-a marit cu 5% numarul de calorii arse, acest lucru s-a considerat a fi o crestere minima, deoarece se astepta un efect mai mare asupra numarului de calorii arse datorita apei reci. Astfel, cercetatorii au pus la indoiala capacitatea apei reci de a ajuta pierderea in greutate. In plus, un alt studiu a analizat daca organismul ar arde un numar mai mare de calorii incalzind apa de la 15°C la 37°C . S-a concluzionat ca aproximativ 40% din efectul termogenic al consumului de apa rece a fost atribuit incalzirii apei de la 15°C ,la 37°C , contabilizandu-se doar aproximativ 9 calorii arse. Independent de temperatura apei- s-a considerat ca efectul acesteia asupra metabolismului este semnificativ.

Referitor la favorizarea apei reci sau a apei calde, nu exista suficiente dovezi pentru a confirma sau a infirma oricare dintre variante.

Consumul de apa ofera numeroase beneficii pentru sanatate- indiferent daca aceasta este rece sau calda. Totusi, consumul de apa primul lucru de dimineata nu pare a spori efectele benefice pentru sanatate Apa este implicata in multe functii ale organismului, inclusiv transportul de substante nutritive catre celule, reglarea temperaturii organismului, lubrifierea articulatiilor si protejarea organelor si a tesuturilor. Desi poti fi putin deshidratat in anumite momente ale zilei, nu exista dovezi care sustina consumul de apa pe stomacul gol pentru a te bucura de beneficii suplimentare. Atata timp cat compensezi pierderile de apa din organism, nu exista o mare diferenta daca iti incepi ziua cu un pahar de apa, sau bei in orice alt moment al zilei.

Doar asigura-te ca te mentii hidratat consumand apa oricand simti ca iti este sete.dimineata, pentru a determina daca acest lucru ofera anumite beneficii pentru sanatate.

Leave a Reply

×