Simptomele, semnele si cauzele stresului

Simptomele, semnele si cauzele stresului

In lumea cotidiana aflata vesnic in miscare, stresul cronic este ceva comun, dar corpul tau plateste un pret. Invata semnele, simptomele si cauzele stresului si ce poti face in legatura cu asta.

Stresul nu este inotdeauna un lucru rau. In doze mici, te poate ajuta sa performezi cel mai bine sub stres. Dar cand esti in permanenta in stare de urgenta, corpul tau se resimte. Daca te simti adeseori obosit si coplesit este timpul sa actionezi pentru a-ti reechilibra sistemul nervos. Te poti proteja – si imbunataticum gandesti si simti – prin a invata cum sa recunosti semnele si simptomele stresului cronic si prin a lua masurile necesare pentru diminuarea efectelor sale daunatoare.

Ce este stresul?

Stresul este modul corpului de a raspunde oricareisolicitari sau amenintari. Cand simti pericolul, real sau imaginar, sistemul de aparare al corpului intra in functiune rapid si automat, cunoscuta reactie „lupta-sau-fugi” sau „raspunsul la stres”.

Raspunsul la stres este felul corpului de a te proteja. Cand functioneaza perfect, te ajuta sa stai concentrat, sa fii alert si plin de energie. In situatii de urgenta, stresul iti poate salva viata – dandu-ti extra putere sa te aperi, de exemplu, sau sa te impulsioneze sa apesi pe frana pentru a evita un accident.

Raspunsul la stres te poate ajuta sa faci fata provocarilor. Este ceea ce te mentine alert in timpul unei prezentari la lucru, iti ascute concentrarea atunci cand incerci un joc de cine castiga la aruncari libere sau ceea ce te impinge sa inveti pentru examen atunci cand ai chef sa privesti la TV. Dincolo de un anumit punct, stresul nu ne este de ajutor si incepe sa aiba efecte daunatoare majore asupra sanatatii, starii de spirit, productivitatii, relatiilor si asupra calitatii vietii.

Raspunsul lupta-sau-fugi: ce se intampla in corp

Atunci cand te simti amenintat, sistemul tau nervos raspunde prin eliberarea unui suvoi de hormoni ai stresului, inclusiv adrenalina si cortizol, care trezeste corpul pentru actiune urgenta. Inima iti bate mai rapid, muschii se incordeaza, tensiunea arteriala creste, respiratia se accelereaza si simturile devin mai ascutite. Aceste schimbari fizice iti maresc rezistenta si stamina, iti maresc viteza de reactie si iti imbunatatesc concentrarea, pregatindu-te sa lupti sau sa fugi de pericolul imediat.

Efectele stresului cronic

Sistemul tau nervos nu se pricepe foarte binela separarea amenintarilor emotionale de cele fizice. Daca esti super stresat din cauza unei certe cu un prieten, unui termen de predare a unei lucrari la birou, sau din cauza unui munte de facturi, corpul tau poate reactiona la fel de puternic ca si cand ai avea de a face cu o situatie de viata sau moarte. Si cu cat sistemul tau de reactie rapida la stres este mai activ, cu atat este mai usor sa-l pornesti si mai greu sa-l opresti.

Daca ai tendinta de a te stresa frecvent, ca multi dintre noi in lumea solicitantadin zilele noastre, corpul tau poate functiona intr-o stare de stres ridicat in cea mai mare a timpului. Si aceasta poate conduce la serioase probleme de sanatate. Stresul cronic dezechilibreaza aproape fiecare sistem din corp. Poate suprima sistemul imunitar, tulbura sistemul digestiv si sistemul reproductiv, creste riscul de accident vascular si stop cardiac si accelereaza procesul de imbatranire. Poate chiar sa reconstruiasca creierul, lasandu-te vulnerabil anxietatii, depresiei si altor boli mentale.

Problemele de sanatate cauzate sau exacerbate de stres includ:

  1. Depresie si anxietate
  2. Durere de orice fel
  3. Probleme de somn
  4. Boli autoimune
  5. Probleme digestive
  6. Probleme ale pielii cum ar fi eczema
  7. Boli ale inimii
  8. Probleme de greutate
  9. Probleme ale sistemului de reproducere
  10. Probleme ale gandirii si memoriei

Semne si simptome ale incarcaturii stresante

Cel mai periculos lucru in legatura cu stresul este cat de usor te poate invalui. Te obisnuiesti cu el. Incepe sa fie familiar, chiar normal. Nu observi cat de mult te afecteaza, chiar daca platesti un pret mare. De aceea este important sa fii atent la semnalele de alarma obisnuite si simptomele de incarcatura stresanta.

Simptome cognitive:

  • Probleme de memorie
  • Inabilitatea de a te concentra
  • Judecata slaba
  • Pesimism
  • Ganduri anxioase sau care iti alearga prin cap
  • Ingrijorare continua

Simptome emotionale:

  • Depresia si nefericirea generala
  • Anxietate si agitatie
  • Mofturi, iritabilitate sau furie
  • A te simti coplesit
  • Singuratate si izolare
  • Alte probleme de sanatate mentala sau emotionala

 

Simptome fizice:

  • Durere
  • Diaree sau constipatie
  • Greata, ameteala
  • Dureri in piept, batai ale inimii accelerate
  • Lipsa dorintei de sex
  • Raceli si gripe fecvente

Simptome de comportament:

  • Mancatul excesiv sau prea putin
  • Dormitul prea mult sau prea putin
  • Retragerea din compania celorlalti
  • Amanarea sau neglijarea responsabilitatilor
  • Folosirea alcoolului, tigarilor sau drogurilor pentru a te relaxa
  • Obiceiuri nervoase (e.g. roaderea unghiilor, a bate din picior)

Cauzele stresului

Situatiile si presiunile care cauzeaza stres sunt numite factori de stres. De obicei ne gandim la factorii de stres ca fiind negativi, cum ar fi programul de munca extenuant sau o relatie agitata. Cu toate acestea, orice lucru care te suprasolicita poate fi stresant. Acesta poate fi un eveniment pozitiv cum ar fi casatoria, cumpararea unei case, inceputul liceului sau promovarea la serviciu.

Desigur, nu tot stresul este determinat de factori externi. Stresul poate fi si intern sau auto-generat atunci cand te ingrijorezi exagerat in legatura cu ceva ce se poate intampla sau nu sau ai ganduri irationale si pesimiste despre viata.

In concluzie, ceea ce cauzeaza stres depinde, cel putin in parte, de perceptia ta asupra lui. Un lucru care este stresant pentru tine poate sa nu-i deranjeze pe altii, sau s-ar putea ca lor chiar sa le placa. In timp ce unii sunt terifiati sa vorbeasca in public, de exemplu, altii traiesc pentru lumina rampei. In timp ce o persoana infloreste sub presiune si performeaza cel mai bine cand are un deadline, alta este terminata cand lucrul se aglomereaza. Daca tie iti place sa ai grija de parintii tai mai in varsta, fratii tai pot considera provocarile ingrijirii coplesitoare si stresante.

Cauzele externe obisnuite de stres includ:

  • Schimbari majore de viata
  • Munca sau scoala
  • Dificultati in relatie
  • Probleme financiare
  • Daca esti foarte ocupat
  • Copiii si familia

 

Cauzele interne obisnuite de stres includ:

  • Pesimismul
  • Inabilitatea de a accepta incertitudinea
  • Gandirea rigida, lipsa flexibilitatii
  • Gandurile negative
  • Perfectionismul/ asteptarile nerealiste
  • Atitudinea totul-sau-nimic

Primele 10 evenimente stresante ale vietii

Conform scalei unanim recunoscute Holmes and Rahe Stress Scale urmatoarele sunt primele 10 evenimente stresante pentru adulti care pot contribui la boala:

  1. Moartea sotului/sotiei
  2. Divortul
  3. Separarea maritala
  4. Inchisoarea
  5. Moartea unui membru apropiat al familiei
  6. Accident sau boala
  7. Casatoria
  8. Pierderea slujbei
  9. Impacarea maritala
  10. Pensionarea

Ce este stresant pentru tine?

Oricare ar fi situatia sau evenimentul care te streseaza sunt diverse metode de a face fata problemei si de a-ti recastiga echilibrul. Cateva din cele mai obisnuite motive de stres cuprind urmatoarele:

Stresul la serviciu

O parte din stresul de la munca poate fi normal, dar stresul excesiv poate afecta productivitatea si performanta, poate afecta sanatatea fizica si emotionala, relatiile si viata de acasa. Poate chiar fi diferenta dintre succes si esec la birou. Oricare ar fi ambitiile sau sarcinile de la birou, sunt pasi pe care ii poti urma pentru a te proteja de efectele daunatoare ale stresului, pentru a-ti imbunatati satisfactia muncii si starea de spirit la si in afara locului de munca.

Stresul din cauza pierderii slujbei si somajului

Pierderea unei slujbe este una din cele mai stresante experiente din viata. Este normal sa fii furios, ranit sau in depresie, sa plangi dupa tot ce ai pierdut si sa fii nelinistit in legatura cu viitorul. Pierderea slujbei si somajul implica foarte multe schimbari in acelasi timp, care iti pot zdruncina respectul de sine si sensul scopului in viata. Desi stresul pare coplesitor, sunt multe cai ce pot pot fi urmate pentru a iesi din aceasta perioada mai puternic, mai rezistent si cu un nou scop in viata.

Stresul ingrijirii unui bolnav

Provocarile ingrijirii unui bolnav sunt coplesitoare, mai ales daca te simti scufundat pana peste cap sau ai putin control asupra situatiei. Daca stresul ingrijitorului este necontrolat, poate avea efecte adverse asupra sanatatii, relatiilor sau starii mentale, in cele din urma ajungand la extenuare. Cu toate acestea, sunt multe lucruri ce pot fi facute pentru a controla stresul ingrijirii unui bolnav si recastigarea echilibrului, bucuriei si sperantei in viata ta.

Durere si pierdere

Suportarea pierderii cuiva drag sau a ceva ce iubesti este cel mai mare factor de stres din viata cuiva. Adesea, durerea si stresul din cauza pierderii sunt coplesitoare. Poti trece prin tot felul de emotii neasteptate si grele, de la soc sau furie pana la neincredere (ca ti s-a intamplat asa ceva), vina si o tristete profunda. Desi nu sunt feluri bune sau gresite de a suporta durerea, sunt metode de ajutor pentru a face fata durerii, care, in timp, iti pot usura tristetea si te pot ajuta sa te consolezi , sa gasesti noi preocupari si sa-ti continui viata.

Cat de mult stres este prea mult?

Din cauza efectelor daunatoare extinse ale stresului este important sa-ti cunosti propriile limite. Dar cat de mult este „prea mult” difera de la o persoana la alta. Unii oameni par sa fie in stare sa faca fata loviturilor vietii, in timp ce altii tind sa se prabuseasca in fata micilor obstacole sau frustrari. Unii oameni se desfata cu provocarile unui stil de viata plin de stres.

Factorii care influenteaza nivelul de toleranta la stres cuprind urmatoarele:

Cercul de prieteni de incredere. Ungrup mare de prieteni de incredere si membri de familie este un tampon extraordinar impotriva stresului. Cand ai in jur oameni pe care poti conta, presiunile vietii nu mai par asa de coplesitoare. Pe de alta parte, cu cat esti mai singur si mai izolat cu atat este mai mare riscul de a ceda in fata stresului.

Sensul propriu al controlului. Daca ai incredere in tine si in capacitatea ta de a influenta evenimentele si persevera in fata provocarilor, este usor sa treci peste stres. Pe de alta parte, daca tu crezi ca nu poti controla viata, ca esti la mila mediului inconjuratorsi circumstantelor, cel mai probabil stresul te va face sa deraiezi de la cursul normal al vietii.

Atitudinea si viziunea asupra vietii. Modul cum privesti viata si provocarile ei inevitabile face diferenta in capacitatea ta de a face fata stresului. Daca esti optimist si plin de sperante, in general, vei fi mai putin vulnerabil. Oamenii puternici in fata stresului, imbratiseaza provocarile, au un puternic simt al umorului, cred intr-un sens superior al vietii si accepta provocarea ca o parte inevitabila a vietii.

Capacitatea de a face fata emotiilor. Daca nu stii cum sa te calmezi si sa te linistesti atunci cand esti trist, furios sau tulburat, cel mai probabil vei deveni stresat si agitat. Daca ai abilitatea de a-ti identifica emotiile si a le trata corespunzator, aceasta iti va mari toleranta la stres si te va ajuta sa-ti revii in urma greutatilor.

 Cunoasterea si pregatirea.  Cu cat stii mai multe despre o situatie stresanta, inclusiv cat va dura si la ce sa te astepti, cu atat mai usor va fi sa treci peste ea. De exemplu, daca intri intr-o operatie cu o privire realista asupra a ceea ce va urma post-operatoriu, o recuperare dureroasa va fi mai putin stresanta decat daca te vei astepta sa-ti revii imediat.

Marirea capacitatii de a face fata stresului

Fa miscare. Marind nivelul de miscare este o tactica pe care o poti folosi de acum pentru a te ajuta sa te eliberezi de stres si sa te simti mai bine. Miscarea regulata iti poate imbunatati starea de spirit si in acelasi timp te poate distrage de la diferite griji, ceea ce iti permite sa intrerupi ciclul de ganduri negative care alimenteaza stresul. Exercitiile ritmice cum ar fi mersul, alergatul, inotul si dansul au rezultate deosebite, mai ales daca exersezi mindfully (iti concentrezi atentia asupra senzatiilor pe care le ai in timp ce te misti).

Comunica cu altii. Simplul fapt de a vorbi fata-in-fata cu o alta persoana, atunci cand  esti agitat sau nesigur, poate declansa hormoni care elibereaza stresul. Chiar si schimbatul unor vorbe bune sau o privire prietenoasa de la o alta persoana poate ajuta la calmarea si linistirea sistemului nervos. Asa ca petrece timp cu oameni care iti imbunatatesc starea de spirit si nu lasa responsabilitatile sa te tina departe de o viata sociala.  Daca nu ai nici o relatie apropiata sau daca relatiile tale sunt sursa stresului, fa o prioritate din a-ti construi relatii mai puternice si mai satisfacatoare.

Activeaza-ti simturile. O alta cale rapida de a te elibera de stres este activarea unuia sau mai multor simturi- vedere, auz, gust, miros, tactil sau miscare. Cheia este sa gasesti stimulul senzorial care are efect asupra ta. Ascultarea unei muzici antrenante are efect asupra ta? Sau mirosul cafelei rasnite? Sau poate mangaierea unui animal are efect rapid de echilibrare asupra ta? Fiecare raspunde unui stimul senzorial un pic diferit, asa ca experimenteaza pentru a gasi ceea ce iti face cel mai bine.

Invata sa te relaxezi. Nu poti elimina complet stresul din viata ta, dar poti controla cat de mult te afecteaza.  Tehnici de relaxare ca yoga, meditatie si respiratie profunda activeaza reactia corpului de relaxare, o stare de odihna care este polul opus reactiei de stres. Cand le practici cu regularitate, aceste activitati pot reduce nivelul de stres cotidian si mari senzatiile de bucurie si seninatate. Ele iti maresc  si capacitatea de a fi calm si concentrat sub presiune.

Mananca sanatos. Mancarea pe care o mananci iti poate imbunatati sau inrautati starea de spirit si afecta capacitatea de a face fata factorilor stresanti. Avand o dieta plina de mancare procesata si semipreparata, carbohidrati rafinati si gustari dulci poate inrautati simptomele de stres, pe cand o dieta bogata in fructe proaspete si legume, proteine de inalta calitate si acizi grasi omega-3, te poate ajuta sa faci fata mai usor provocarilor vietii.

Odihneste-te. Oboseala poate mari stresul prin aceea ca te face sa gandesti irational. In acelasi timp, stresul cronic iti poate tulbura somnul. Daca ai probleme sa adormi sau sa dormi profund noaptea, sunt multe metode de a-ti imbunatati somnul pentru a fi mai putin stresat, mai productiv si mai echilibrat emotional.

Leave a Reply

×