Supraponderabilitate si obezitate

Supraponderabilitate si obezitate

Prevenirea supraponderabilitatii copiilor inseamna alegeri alimentare sanatoase pentru familie si miscare, cum petreceti timpul impreuna. Ajutarea copiilor sa aiba un stil de viata sanatos incepe cu exemplul parintilor.

Ce probleme de sanatate poate cauza obezitatea?

Copiii risca sa aiba probleme medicale din cauza obezitatii care le poate afecta sanatatea acum sau in viitor. Acestea includ boligrave ca diabetul de tip 2, tensiune arteriala mare si colesterol ridicat – toate considerate in trecut boli ale adultilor.

Copiii supraponderali si obezi risca, de asemenea sa aiba:

  • Probleme ale oaselor si articulatiilor
  • Respiratie suierata daca fac miscare, sport sau orice alta activitate fizica mai dificila. Acestea pot face simptomele astmului mai severe, sau pot conduce la aparitia astmului.
  • Somn nelinistit, sau probleme de respiratie pe timpul noptii, cum ar fi apneea obstructiva in timpul somnului.
  • O tendinta de maturizare timpurie. Copiii supraponderali pot fi mai inalti si mai maturi sexual fata de copiii de aceeasi varsta, marind asteptarile ca ei sa se poarte ca fiind mai mari decat sunt. Fetele supraponderale pot avea cicluri menstruale neregulate si probleme de fertilitate la maturitate.
  • Boli ale ficatului si vezicii biliare.

Factorii de risc cardiovasculari (inclusiv tensiunea arteriala ridicata, colesterolul ridicat si diabetul) care se dezvolta in copilarie pot conduce la boli de inima, stop cardiac si accident vascular la maturitate. Prevenirea sau tratarea supraponderabilitatii sau obezitatii la copii ii poate proteja de aceste probleme cand devin adulti.

Copiii obezi pot avea de controlat probleme emotionale (cum ar fi lipsa de incredere in sine), ei pot fi tachinati, hartuiti de colegii lor. Copiii nefericiti din cauza greutatii risca:

  • Diete nesanatoase sau tulburari alimentare
  • Depresie
  • Abuz de substante

 

Cum sunt definite supraponderabiltatea si obezitatea?

Indicele de masa corporala (BMI/IMC) foloseste masurile inaltimii si greutatii pentru a estima grasimea din corp. Calculul propriu al IMC poate fi complicat asa ca mai bine foloseste un calculator IMC.

Intr-un tabel standard IMC, copiii de la 2 la 19 ani sunt intr-una din urmatoarele categorii:

  1. Slabi: IMC sub 5%
  2. Greutate normala: IMC intre 5-85%
  3. Supraponderal : IMC intre 85-95%
  4. Obez: IMC>95%

Pentru copiii mai mici de 2 ani, doctorii folosesc tabele pentru greutate-fata-de–lungime in loc de IMC pentru a determina cum stau copiii cu greutatea fata de inaltimea lor. Orice copil sub 2 ani care are IMCmai mare de 95% poate fi considerat supraponderal.

IMC nu este o masura perfecta a grasimii corpului si poate fi gresita in unele cazuri. De exemplu, o persoana musculara poate avea un IMCridicat fara sa fie supraponderal (muschii extra maresc greutatea corporala- dar nu si grasimea). De asemenea, IMCpoate fi greu interpretat in timpul pubertatii cand copiii au perioade de crestere rapida. Atentie, IMCeste un indicator bun pentru grasimea corporala, dar nu este o masurare directa.

Daca esti ingrijorat, du copilul sau adolescentul tau la doctor. Doctorul te va intreba despre obiceiurile alimentare si miscare si va face sugestii cum sa faci schimbari pozitive. Doctorul poate cere analize de sange pentru a verifica daca sunt probleme medicale legate de obezitate.

In functie de nivelul IMCal copilului (sau masurarea greutatii-fata-de-inaltime) si sanatatea sa, doctorul te poate recomanda unui nutritionist certificat sau un program de management al greutatii.

De ce devin copiii supraaponderali sau obezi?

Mai multe lucruri contribuie la obezitatea unei persoane. Obiceiurile alimentare, lipsa de miscare, genele sau o combinatie a acestora pot fi implicate. In unele cazuri, cresterea prea mare in greutate poate fi datorata unei probleme endocrine, sindromului genetic sau anumitor medicamente.

Dieta si stilul de  viata

Multe din mancarurile consumate sunt comode si rapide – de la mancare fast-food plina de grasime la mancaruri semipreparate. Programul zilnic este atat de incarcat, incat nu mai este timp pentru gatirea meselor sanatoase sau timp pentru a face miscare. Marimea portiilor, acasa si la restaurant, este prea mare.

In plus, viata moderna este sedentara. Copiii petrec mai mult timp jucandu-se cu electronice in loc sa se joace in aer curat. Copiii care se uita la TV mai mult de 4 ore pe zi au o mai mare probabilitate sa devina obezi, fata de copiii care se uita la TV 2 ore, sau mai putin pe zi. Si copiii care au TV in dormitor au tendinta de a deveni obezi.

Miscare si activitate fizica

Multi copii nu se misca suficient. Copiii mai mari si adolescentii ar trebui sa faca sport 1 ora, sau mai mult pe zi, cu intensitate moderata pana la viguroasa, inclusiv aerobic si activitati de intindere a muschilor si oaselor. Copiii de 2-5 ani ar trebui sa se joace activ de cateva ori pe zi.

Genetica

Genele au un rol important in greutatea copiilor. Genele noastre ajuta la determinarea tipului de corp sau cum corpul depoziteaza si arde grasimea. Dar nu numai genele explica criza actuala de obezitate.  Pentru ca atat genele, cat si obiceiurile alimentare, se transmit de la o generatie la alta, mai multi membri ai familiei pot avea probleme de greutate.

Persoane din aceeasi familie tind sa aiba aceleasi obiceiuri alimentare, niveluri de activitate fizica si atitudine fata de supraponderabilitate similare. Implicati-va copiii in planificarea si pregatirea meselor. Luati-i la cumparaturi cand mergeti la supermarket. Invatati-i cum sa aleaga alimentele.

Incercati sa evitati aceste capcane obisnuite:

  • Nu rasplatiti copiii pentru o comportare frumoasa, sau sa opriti un comportament urat cu dulciuri sau prajituri. Folositi alte metode pentru a schimba comportamentul.
  • Nu impuneti regula farfuriei curate. Chiar sibebelusii refuza biberonul sau sanul pentru a transmite semnalul ca sunt satui. Daca copiii sunt satui, nu-i forta sa manance in continuare. Subliniaza ideea ca ar trebui sa manance numai cand le este foame.
  • Nu vorbiti despre „alimente rele” si nu interziceti complet dulciurile sau gustarile preferate.Copiii se pot revolta si manca prea multe mancaruri interzise in afara casei sau sa le furiseze de afara pe cont propriu. Mancati sanatos in majoritatea timpului si oferiti-le prajituri din cand in cand.

 

Recomandari in functie de varsta

Recomandari suplimentare pentru copiii de toate varstele:

  • De la nastere la 1 an: Alaptarea la san, pe linga multe alte beneficii, pote ajuta si la prevenirea ingrasarii excesive.
  • 1-5 ani: incepe de timpuriu obiceiurile bune. Ajuta la formarea preferintelor alimentare prin oferirea unei varietati alimentare. Incurajati tendinta naturala a copiilor de a fi activi si ajuta-i sa-si dezvolte indemanarile lor.
  • 6-12 ani: incurajati copiii sa fie activi in fiecare zi, prin sporturi de echipa organizate sau fotbal in timpul pauzelor. Copiii sa aiba activitati acasa in fiecare zi: sa se joace in aer liber sau sa mergeti la o plimbare pe jos. Implicati-i in alegerea alegerea alimentelor de ex. pentru masa de pranz.
  • 13-18 ani: invatati copiii sa pregateasca mese si gustari sanatoase acasa. Incurajati-i sa faca alegeri sanatoase in afara casei si sa fie activi in fiecare zi.
  • Toate varstele:micsorati timpul la TV, telefon, calculator si timpul de jocuri video si descurajati mancatul in fata ecranului (TV sau altceva). Consumati diverse alimente sanatoase si mancati impreuna toata familia cat de des posibil. Incurajati copiii sa manance micul dejun in fiecare zi, consumati 5 feluri de fructe si legume in fiecare zi si micsorati bauturile indulcite.

Vorbiti cu copiii despre importanta mancatului sanatos si a activitatii fizice. Fiti propriul exemplu prin mancatul sanatos, miscarea regulata si includerea obiceiurilor sanatoase in stilul de viatazilnic. Faceti din asta o aventura de familie care va deveni a doua natura pentru toata lumea.

Leave a Reply

×