ELECTROSTIMULAREA MUSCULARĂ – chiar functioneaza?

Nu cred ca mai exista cineva care sa NU fi vazut inca o reclama la un dispozitiv sau la un serviciu de electrostimulare. De la celebrele centruri/fluturasi care erau promovati excesiv la teleshopping pe toate canalele TV pana la sutele de saloane de electrostimulare a caror bannere/afise le vedem imprastiate pe toti stalpii si pe toate vitrinele din oras, toate promit niste rezultate care la prima vedere par ideale, poate chiar prea bune sa fie adevarate:

  • Poti dobândi forma fizică la care visezi în cel mai scurt timp
  • Este nevoie de doar 20 de minute pe săptămână pentru a suferi transformări corporale semnificative
  • Te scapa de grasimea de pe abdomen
  • Te scapa de grasimea de pe coapse
  • Cel mai scurt drum catre „patratele”

 

Cu toate acestea, oamenii “inghit” astfel de ineptii pentru că, la fel cum este si in cazul “dietelor minune”,aceste afirmatii își au originile în anumite experimente demonstrate stiintific dar care apoi au fost exagerate si denaturate pentru ca serviciile si aparatele EMS sa aibe cat mai mult succes.

Haideti sa vedem in continuare, bazandu-ne pe studii si experimente reale, la ce e buna si la ce nu, electrostimularea. Mai jos este o listă cu ce au demonstrat oamenii de știință în studiul lor, care a fost publicat în “Journal of Strength and Conditioning Research”:

  1. EMS a fost comercializat într-un mod agresiv, ca fiind o soluție rapidă pentru „tonifierea abdomenului”, sau chiar a „antrena” întregul corp ( de preferat în timp ce stai la computer sau te uiți la televizor).
  2. Dispozitivele EMS au un rol real in sedintele reabilitare sau recuperare musculara sau in urma unei traume, astfel încât EMS oferă un aer de credibilitate. Cu toate aceastea ce mai mulți oameni care folosesc EMS isi doresc pierderea in greutate sau tonifierea musculara.
  3. În studiul efectuat, EMS nu a produs îmbunătățiri semnificative ale forței musculare sau ale aspectului muscular.
  4. În acest studiu, care a durat 8 săptămâni, fiecare persoana a fost măsurată cu un test de calibru de 7 puncte al pielii (adica s-a masurat grosimea stratului de grasime in 7 puncte diferite de pe corp). La niciunul dintre subiecți nu s-au înregistrat modificări semnificative ale grăsimii corporale sau ale masei musculare. Nu există nicio dovadă că EMS ajută la arderea grăsimilor sau la definirea masei muscular.
  5. Dacă doriți să vă antrenați întregul corp (forță și fitness), la fel de bine puteți merge la sală timp de 45 de minute, deoarece cercetările spun că este nevoie de cel puțin atât de mult timp pentru a vă lucra întregul corp cu EMS.
  6. EMS nu îți stimulează mușchii până la pragul critic necesar pentru a crește rezistența la contracție. Aceasta poate fi mai mică de 30% din contracția voluntară maximă la persoanele neînvățate, dar trebuie să se încadreze între 60 și 80% la persoanele și sportivii foarte pregătiți. În studiu, echipamentul EMS a produs forța sub 20% din contracția volitivă. Aceasta pur și simplu nu este suficientă stimulare pentru a crește puterea unui mușchi. Când cineva se recuperează de la o intervenție chirurgicală, reabilită o vătămare, a suferit un accident vascular cerebral sau sistemul nervos central este afectat, atunci un stimul de contracție la nivel scăzut (cum furnizeaza un echpament EMS) poate avea un beneficiu terapeutic.
  7. Cele mai multe unități EMS vandute la teleshopping nu sunt de calitate buna. Multe sunt doar niste chinezarii care se vor defecta intr-un timp foarte scurt. Nu mai puntem la socoteala faptul ca aceste ventuze nu vor sta lipite si vor cadea facandu-le astfel imposibil de utilizat.
  8. Când încărcarea electrică este suficient de puternică, multe unități EMS profesionale (cum sunt cele de la saloane) provoacă mult discomfort.
  9. La sfarsitul studiului absolut toti subiectii au spus ca ar prefera sa se duca la sala sau sa practice un sport in aer liber decat sa continue sedintele de electrostimulare.

Cu toate acestea electrostimularea are un rol al ei, dar nu cel pentru care este atat de promovat. EMS poate juca un rol în reabilitarea unei varietăți de leziuni și este utilizat pe scară largă în clinici pentru tratarea leziunilor la genunchi. Adesea, un tratament eficient, inclusiv EMS, te poate pune pe picioare dupa ce ati suferit o leziune musculara.

Dar de unde a aparut ideea ca electrostimularea “te scapa de burta”

Asa cum am spus si mai sus, toate afirmatiile au un sambure de adevar (in acest caz unul foarte mic…si temporar). EMS poate fi utilizat pentru a „arde temporar” un strat de grăsime în zone de mici dimensiuni. Ceea ce se întâmplă este că aproximativ doi milimetri de grăsime subcutanată sunt mobilizate direct în zona de sub electrozi. Acum, din moment ce stratul de grăsime este un mecanism de protecție, acesta nu este permanent. De fapt, efectul nu durează deloc decat cateva secunde. Odată ce zona de sub electrod începe să se răcească, grăsimea începe să se deplaseze din acea zona. Singurele persoane ce ar putea profita de pe acest rezultat sunt persoanele care participa la concursurile de culturism si care pot face o minisedinta de electrostimulare in culise inaitea de a pasi pe scena.

Leave a Reply

×